Βρίσκοντας τον δικό μας μοναδικό ενεργειακό ρυθμό, κατά τη διάρκεια της ημέρας, με τη μέθοδο της χρονοψυχολογίας, της Ελευθερίας Φιλίππου.

Πότε νιώθετε το νου σας γεμάτο ενέργεια;

Ο Σωκράτης δεν ήταν πρωινός τύπος, όταν ο Κρίτων πήγε να επισκεφθεί τον φιλόσοφο στο κελί του, μετά τη δίκη και τη συνεπακόλουθη φυλάκισή του, ήταν νωρίς το πρωί και χρειάσθηκε να περιμένει αρκετή ώρα μέχρι να ξυπνήσει ο φίλος του. Αντιθέτως, ήταν γνωστή η ικανότητα του Σωκράτη να παραμένει ακμαίος και με διαυγές πνεύμα μέχρι αργά τη νύκτα, ενώ οι φίλοι του κουράζονταν και μερικούς μάλιστα τους έπαιρνε ο ύπνος, όπως προκύπτει και από τον πλατωνικό διάλογο ‘Συμπόσιο’.

Θα επωφεληθείτε αν εντοπίσετε ποιος είναι ο δικός σας ενεργειακός ρυθμός στη διάρκεια του 24ωρου. Είναι ευρέως γνωστό, ότι όλοι μας έχουμε τη «καλή» μας, πιο δημιουργική ώρα. Για κάποιους από μας η ώρα αυτή είναι το απόγευμα, όταν χαλαρώνουμε από τη δουλειά και ανυπομονούμε να φθάσει το βράδυ για να επιδοθούμε στις αγαπημένες μας ασχολίες, αυτήν την ώρα νιώθουμε ζωντανοί και ικανοί, έτοιμοι για όλα!  Για άλλους καλύτερη είναι η γαλήνια ώρα του εωθινού, όταν οι περισσότεροι άνθρωποι κοιμούνται ακόμα και η ημέρα ξεπροβάλλει γεμάτη χρώματα και υποσχέσεις. Μια εντελώς νέα ειδικότητα στον χώρο της ψυχολογίας, η χρονοψυχολογία, έχει ως αντικείμενο της την έρευνα της διακύμανσης των ενεργειακών βιορυθμών του ανθρώπου.

Είναι πλέον αποδεδειγμένο και αποδεκτό πως ο καθένας από μας, βρίσκεται σε κατάσταση πνευματικής εγρήγορσης και μέγιστης αποδοτικότητας σε συγκεκριμένες φάσεις της ημέρας. Οι «κορυδαλλοί» ξυπνούν κελαηδώντας, σε κατάσταση μεγίστης ετοιμότητας, ενώ οι «κουκουβάγιες» χρειάζονται ώρες για να ανακτήσουν την ενεργητικότητά τους και  φθάνουν στο αποκορύφωμά αργά το βράδυ ή και τη νύχτα ακόμη.

Τα οφέλη που θα αποκομίσετε γνωρίζοντας τις ώρες που ο νους λειτουργεί στο έπακρον είναι:

  • Θα απολαμβάνετε περισσότερο την ενεργητικότητα σας, όταν απασχολείτε τον νου σας τις ώρες που έχετε την κατάλληλη διάθεση.
  • Θα πετυχαίνετε καλύτερα διανοητικά αποτελέσματα επειδή δε θα έχετε αντίσταση όπως κόπωση ή δυσφορία από το μυαλό.
  • Θα εκμεταλλεύεσθε τις ώρες της ενεργειακής σας κάμψης για ότι δεν απαιτεί πνευματική προσπάθεια.

Οι ερωτήσεις που ακολουθούν θα σας βοηθήσουν να οξύνετε την αίσθηση, του πότε αποδίδετε περισσότερο πνευματικά. Μπορεί να έχετε ήδη μια γενική ιδέα των προτιμήσεών σας, τούτες όμως οι απλές ερωτήσεις θα σας βοηθήσουν να την αξιοποιήσετε. Το ερωτηματολόγιο έχει διαμορφωθεί από τη καθηγήτρια Ρίτα Νταν του Πανεπιστημίου Σεντ Τζον, στην Τζαμάικα της Νέας Υόρκης.

Απαντήστε Σωστό ή Λάθος σε καθεμιά από τις προτάσεις που ακολουθούν:

  • Δεν μου αρέσει να ξυπνώ νωρίς το πρωί.
  • Δεν μου αρέσει να κοιμάμαι το βράδυ.
  • Θα ήθελα να μπορούσα να κοιμάμαι όλο το πρωί.
  • Μένω ξύπνιος για αρκετή ώρα να ξαπλώσω.
  • Νιώθω ότι έχω ξυπνήσει εντελώς μόνο μετά τις 10.00 το πρωί
  • Αν ξενυχτήσω, νυστάζω τόσο πολύ που με δυσκολία μπορώ να θυμηθώ το οτιδήποτε.
  • Συνήθως νιώθω πεσμένη/ος μετά το μεσημεριανό ρεύμα.
  • Όταν πρέπει να κάνω κάτι που απαιτεί αυτοσυγκέντρωση, μου αρέσει να σηκώνομαι νωρίς το πρωί.
  • Προτιμώ να κάνω τις δουλειές που απαιτούν αυτοσυγκέντρωση το απόγευμα.
  • Συνήθως ασχολούμαι μετά το δείπνο με τις υποχρεώσεις που απαιτούν μεγάλη αυτοσυγκέντρωση.
  • Θα μπορούσα να μείνω ξύπνιος όλη τη νύκτα.
  • Μακάρι να μπορούσα να μένω σπίτι όλη την ημέρα και να πηγαίνω στη δουλειά τη νύκτα.
  • Μου αρέσει να πηγαίνω πρωί στη δουλειά.
  • Η μνήμη μου λειτουργεί καλύτερα
  • Το πρωί
  • Το μεσημέρι
  • Το απόγευμα
  • Πριν το δείπνο
  • Μετά το δείπνο
  • Αργά τη νύκτα

Οι απαντήσεις σας, θα σκιαγραφήσουν έναν «χάρτη» σχετικά με το πώς διακυμαίνεται η πνευματική σας ενέργεια κατά τη διάρκεια της ημέρας. Για να τις ερμηνεύσετε, ελέγξτε αν απαντήσατε σωστό ή λάθος, στις περισσότερες προτάσεις που αφορούν μια συγκεκριμένη ώρα της ημέρας: πρωί, μεσημέρι, απόγευμα, βράδυ ή νύχτα! Αυτή είναι η περίοδος κατά την οποία αποδίδετε καλύτερα ή χειρότερα.

Πως μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα αποτελέσματα αυτά; Υπάρχουν τρεις απλές εφαρμογές που θα δώσουν στο μυαλό σας την ευκαιρία να επιτύχει τη μέγιστη δυνατή απόδοση.

Κατ’ αρχήν, μάθετε πότε η σκέψη σας βρίσκεται στο αποκορύφωμα της πότε είναι πιθανόν να φθάνει το μυαλό σας στη μέγιστη αποδοτικότητά του. Έτσι θα μπορέσετε να οργανώσετε το πρόγραμμά σας κατά τρόπο που να μένετε όσο το δυνατόν απερίσπαστοι σε εκείνη τη συγκεκριμένη φάση του 24ωρου, ώστε να αποδίδετε στο μέγιστο των δυνατοτήτων σας. Μεταφέρετε συναντήσεις και πραγματοποιήστε σημαντικά τηλεφωνήματα στις ώρες που το μυαλό σας λειτουργεί καλύτερα.

Δεύτερον, φροντίστε να σταματάτε πριν σας τελειώσουν τα ‘καύσιμα’. Βρείτε πότε είναι το μυαλό σας στη φάση της χαμηλότερης εγρήγορσης και προγραμματίστε εγκαίρως να επιδοθείτε εκείνες τις ώρες σε άλλες χρήσιμες ή απολαυστικές δραστηριότητες, όπως σε κοινωνικές συναναστροφές, καθημερινές δουλειές ρουτίνας ή ανάπαυση.

Τρίτον, φροντίστε να κοιμάστε αρκετά. Οι περισσότεροι άνθρωποι πάσχουν από έλλειψη ύπνου λόγω του ότι μένουν ξύπνιοι μέχρι αργά, παρασυρόμενοι από ταινίες ή βίντεο στον υπολογιστή.

σχετικα αρθρα

Leave a review

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτή την επεξεργασία. ΑΠΟΔΕΧΟΜΑΙ Περισσότερες Επιλογές