Image default

Επικοινωνήστε με το «δαιμόνιο» σας! …Μια φωνή μέσα μας…!!!

από την Ελευθερία Φιλίππου.

«προτρέπει μεν ουδέποτε, αποτρέπει δε αεί»
«Με ακούσατε να λέω πολλές φορές και σε πολλά μέρη, ότι δηλαδή μου παρουσιάζεται ένα θεϊκό δαιμόνιο, αυτό το δαιμόνιο που ο Μέλητος κοροϊδεύοντας το συμπεριέλαβε στην κατηγορία. Αυτό το πράγμα ξεκίνησε να μου συμβαίνει από τότε που ήμουν παιδί, μια φωνή που ακούω μέσα μου, η οποία όταν ακούγεται, με αποτρέπει να κάνω κάποιες πράξεις, αλλά δεν μου υποβάλλει ποτέ τι να κάνω. Αυτό με εμποδίζει να ασχοληθώ με τα πολιτικά πράγματα, και μου φαίνεται ότι πάρα πολύ καλά κάνει. Γιατί γνωρίζετε καλά, Αθηναίοι, ότι αν είχα επιχειρήσει από παλιά να ασχοληθώ με τα πολιτικά πράγματα, θα είχα ήδη από καιρό χαθεί και δεν είχα ωφελήσει ούτε εσάς ούτε τον εαυτό μου» (Απολογία 31d-e).
Ο Σωκράτης αναφερόταν συχνά στο ‘δαιμόνιο’ του, ένα εσωτερικό πνεύμα που τον καθοδηγούσε στη ζωή του.
Ο νεοπλατωνικός φιλόσοφος Πρόκλος συνέλαβε στο σωκρατικό πνεύμα που διαπνέει τα πλατωνικά κείμενα όσο κανείς άλλος και μας το μεταφέρει στα γραπτά του.
Η ευσεβής για τους αρχαίους Έλληνες λέξη ΔΑΙΜΩΝ (ΔΑΗΜΩΝ = γνώστης) παράγεται από το ρήμα δαίω = μοιράζω, αφού γνωρίσω, στον καθένα την τύχη του. Από εδώ παράγεται και η λέξη ευδαιμονία, η οποία ήταν και ο σκοπός ζωής των Ελλήνων. Σύμφωνα με τον Δημόκριτο, «Η ευδαιμονία δε βρίσκεται ούτε στα κοπάδια, ούτε στο χρυσάφι, μα στην ψυχή που είναι κατοικία του Θεού».
Ο δε Αριστοτέλης στα «Ηθικά Νικομάχεια» γράφει ότι η ευδαιμονία είναι αποτέλεσμα του βιώματος της τέλειας αρετής.
Στο έργο του «Περί του Σωκράτους δαιμονίου» ο Πλούταρχος αναφέρει πως οι απλοί άνθρωποι το έβλεπαν σα μια εσωτερική φωνή αποτρεπτική κακών πράξεων.
Ο ίδιος ο Πλούταρχος, τέλος, διατυπώνει τη θεωρία ότι το δαιμόνιο αυτό δεν είναι άλλο παρά μια ανώτερη διαμεσολαβητική δύναμη με την οποία τα ανώτερα όντα επικοινωνούν με τους ανθρώπους.
Στη σύγχρονη εποχή, ιδιαίτερα καλλιεργημένοι «λαμπαδηφόροι» όπως ο περίφημος ποιητής Γ.Μ. Γιέτς και ο διάσημος ψυχολόγος Καρλ Γιουνγκ, κατέθεσαν τη δική τους εκδοχή του «δαιμονίου» την οποία και σας παρουσιάζω:
Γράφει ο Γιουνγκ:
“Ξέρουμε ότι ερχόμαστε σε επαφή με κάτι άγνωστο και ξένο, όπως ακριβώς ξέρουμε ότι δεν είμαστε εμείς που κατασκευάζουμε ένα όνειρο ή μια έμπνευση, αλλά ότι κατά κάποιον τρόπο προκύπτουν από μόνα τους. Μπορεί να υποστηριχθεί ότι αυτό που μας συμβαίνει εκπορεύεται από ένα ‘δαιμόνιο’, ένα θεό ή το ασυνείδητο.
(Ο ίδιος ο Γιουνγκ προτιμούσε τον όρο ασυνείδητο, ωστόσο αναγνώριζε πρόθυμα τη σχέση του με το «δαιμόνιο» του Σωκράτη).
Η συνταγή του Σωκράτη για να έρθει κανείς σε επαφή με το «δαιμόνιο» του μοιάζει εκπληκτικά με ορισμένες από τις πιο δυνατές στρατηγικές που χρησιμοποιούνται σήμερα από ανθρώπους που επιθυμούν να ζήσουν μια πληρέστερη ζωή, μια ζωή με νόημα, ουσία και πνευματικότητα! Την ίδια δε διαδικασία ακολουθεί και το coaching που προσπαθεί να σας υποδείξει πώς να ζείτε καλύτερα.
Μια αξιόλογη συνταγή που μας βοηθά να έρθουμε σε επαφή με τον εσωτερικό μας εαυτό είναι τα ακόλουθα βήματα:
 Ζήτα την παρουσία και τη βοήθεια του . «Τω αιτούντι δοθήσεται»
 Κάνε το ασυνείδητο συνειδητό. Η σωκρατική διαλεκτική αποσκοπεί στο να εκμαιεύει αντιφατικές πεποιθήσεις που έχουν παραμείνει κρυμμένες μέσα σας. Υπό αυτήν την έννοια, ο Σωκράτης επιχειρεί να κάνει το ασυνείδητο συνειδητό.
 Ρώτα: «Πώς να ζήσω;». Ο Σωκράτης είχε μια θεμελιώδη ερώτηση «πώς να ζήσω;» που είναι και θεμελιώδης ερώτηση στην ψυχοθεραπεία. Αυτό που μας χαρακτηρίζει ως ανθρώπους είναι ότι θέτουμε τούτο το ερώτημα και προσπαθούμε να βρούμε την απάντηση. Να για ποιον λόγο είπε ο Σωκράτης ότι «δεν αξίζει να ζεις βίο ανεξέταστο).
 Να είστε ειλικρινείς με τον εαυτό σας και με τους άλλους. Ο θεμελιώδης κανόνας του Σωκράτη – να δηλώνεις μόνο ότι πιστεύεις- μοιάζει πολύ με τον θεμελιώδη κανόνα της ψυχανάλυσης. Η ουσία του σωκρατικού κανόνα είναι ότι πρέπει να δεσμευόμαστε από όσα πιστεύουμε και ακριβώς λόγω αυτής της δέσμευσης αν αντιληφθούμε ότι άλλα πιστεύουμε και άλλα λέμε και πράττουμε αυτή και μόνο η συνειδητοποίηση μπορεί να μας αλλάξει τη ζωή.
 Βελτιώστε την ψυχή σας. Τόσο για τη σωκρατική όσο και για την ψυχαναλυτική μέθοδο, θεμελιώδης στόχος είναι η βελτίωση της ψυχής. Για τον Σωκράτη δε, αυτός είναι ο μόνος πραγματικά ουσιαστικός στόχος.

Μην ξεχάσετε Ποτέ!
«Στον ασεβή τίποτα δεν φανερώνεται». Βάκχαι, Ευριπίδης.

σχετικα αρθρα

Leave a review

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτή την επεξεργασία. ΑΠΟΔΕΧΟΜΑΙ Περισσότερες Επιλογές